AMSTELVEEN - De KPMG Lentemarathon kondigt een samenwerking aan met Stichting Team Alzheimer, een vrijwilligersorganisatie die zich inzet om geld op te halen voor wetenschappelijk onderzoek van het Alzheimercentrum Amsterdam UMC. Tijdens de editie van 2026 organiseren beide partijen de eerste Team Alzheimer Business Challenge, waarin deelnemende bedrijven zowel intern als extern de sportieve strijd met elkaar aangaan. Het doel is om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar de preventie van de ziekte van Alzheimer en andere hersenziektes.

De Business Challenge combineert sportiviteit, teambuilding, gezondheid en maatschappelijke betrokkenheid. Tijdens de Challenge worden bedrijven uitgenodigd om met hun medewerkers deel te nemen aan de KPMG Lentemarathon en zich in te schrijven met een of meerdere teams. De uitdaging: welk team haalt het meeste geld op voor onderzoek naar dementie? De volledige opbrengst komt ten goede aan innovatief wetenschappelijk onderzoek van het Alzheimercentrum Amsterdam UMC – wereldwijd een van de meest gerenommeerde instituten op het gebied van dementie op jonge leeftijd.

“De Business Challenge is een geweldige manier om sport, plezier en maatschappelijke impact te combineren,” zegt organisator Roy van Damme namens de KPMG Lentemarathon. “Samen met Stichting Team Alzheimer geven we bedrijven de kans om niet alleen te lopen voor hun eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van toekomstige generaties.”

“Wij zijn enorm blij met de Lentemarathon als onze nieuwe partner,” benadrukt Nicolle Dellaert, bestuurslid van Stichting Team Alzheimer. “Dankzij de zichtbaarheid en betrokkenheid van de KPMG Lentemarathon kunnen we nog meer mensen inspireren om in actie te komen tegen dementie – één van de grootste gezondheidsuitdagingen van onze tijd. Naast het stoppen van de ziekte is ook preventie heel belangrijk. Met de opbrengsten van deze marathon willen we meer kennis vergaren over factoren die een negatieve invloed hebben op de hersenen en het ontstaan van dementie bevorderen. Samen met de Lentemarathon-organisatie willen we meer bewustzijn creëren en veel geld ophalen voor onderzoek.”

De Business Challenge wordt actief gepromoot via het platform van de KPMG Lentemarathon en de fondsenwervingspagina’s van Team Alzheimer. Elk deelnemend team krijgt een eigen actiepagina om donaties te verzamelen en kan zien wat andere teams al hebben opgehaald. De deelnemende bedrijven en hun medewerkers worden tijdens de marathon op verschillende manieren in het zonnetje gezet.

Over Team Team Alzheimer

Stichting Team Alzheimer is opgericht om samen met jonge talenten uit het bedrijfsleven zich in te zetten om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek en het gesprek en daarmee de bewustwording wat dementie doet zowel voor gezinnen als maatschappij op gang te brengen. Met sportieve acties als Alzheimer Challenge en Alzheimer Socks en maatschappelijke partners mobiliseert de organisatie mensen om samen te werken aan een toekomst zonder dementie. www.teamalzheimer.nl.